T_KAROLIN_HOME_LABELT_KAROLIN_HOME_LABELEN
Aktualności

Taniec w drodze i w relacjach - Performans badawczy Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej

Warszawska Pracownia Kinetograficzna zaprasza na performans badawczy pod tytułem "Taniec w drodze i w relacjach". W ramach wydarzenia odbędzie się prezentacja „Jak zapisywano niektóre polskie tańce i dlaczego?", zwiedzanie wystawy Centrum Folkloru Polskiego z udziałem badaczek-performerek oraz działania performatywne mające na celu zachęcenia publiczności do różnych rodzajów aktywnego odbioru.
Dwie pary kobiet w trzymaniu dyszlowym ubrane w czarnych strojach tańczą po sali.Jedna w ręku trzyma kartkę papieru, na którą para się przygląda

Informacje praktyczne

Data i czas

TERMIN: 07.05.2023

GODZINA: 13:00

Miejsce

Centrum Folkloru Polskiego „Karolin”
ul. Świerkowa 2
05-805 Otrębusy

Dla kogo?

Dla wszystkich

Inne

Udział w spotkaniu w ramach biletu wstępu na wystawę.
Rezerwacja pod numerem telefonu:
+48 22 208 87 00, +48 605 501 770
lub e-mail: kontakt@karolinmazowsze.pl

Dwie kobiety ubrane w czarnych strojach do ćwiczenia stoją na sali. Na pierwszym planie biała zasłona
"TANIEC W DRODZE I W RELACJACH"
Organizatorki piszą o wydarzeniu tak:

Taniec ludowy, tańce narodowe, taniec tradycyjny – pod tymi nazwami kryją się różne formy tańca społecznego, czyli aktywności nakierowanej na bycie razem w ruchu i na interakcję. Kiedy trafiają na scenę w formie stylizowanej, nabierają funkcji artystycznej. Aspekt interakcji zmienia wtedy kierunek – zanika spontaniczna relacja między tańczącymi, wytwarza się zaś relacja między tańczącymi a oglądającymi. W performansie "Taniec w drodze i w relacjach" chcemy przy użyciu choreologicznych narzędzi badawczych przyjrzeć się tańcowi społecznemu reprezentowanemu w Centrum Folkloru Polskiego „Karolin”. Choć formalnie sklasyfikowany i zamrożony w skodyfikowanej formie, wciąż kryje żywy potencjał tworzenia relacji międzyludzkich, możliwy do przekształcania w zgodzie z przemianami społecznymi, jakie zaszły między XX a XXI wiekiem. Chcemy zaproponować różne formuły uczestnictwa w interakcji między performującymi a oglądającymi i zachęcić publiczność do różnych rodzajów aktywnego odbioru, w zależności od indywidualnych potrzeb.

W pierwszej części opowiemy o tańcu społecznym jako przedmiocie zainteresowania nauki o tańcu w Polsce w obszarze analizy i notacji ruchu (kinetografii). W dalszych częściach spotkamy się z historią zespołu „Mazowsze” i z tańcami będącymi składową polskich tradycji lokalnych i wspólnej tradycji krajowej. Poświęcimy badawczo-performatywną uwagę jakościom ruchowym, więzi tańca z muzyką, funkcji tworzenia i utrzymywania relacji międzyludzkich, a także tematyce ograniczeń społecznych niesionych przez niektóre zasady zachowań tanecznych. Zapytamy o trwałość tradycji, o ich otwartość na innowacje i o relacje ze współczesnymi formami tańca społecznego.
Informacje praktyczne:
13.00-13.30 – prezentacja „Jak zapisywano niektóre polskie tańce i dlaczego?”; sala rekreacyjna na I piętrze
13.30-14.10 – zwiedzanie wystawy CFP z udziałem badaczek-performerek
14.10-15.00 – działania performatywne; sala rekreacyjna na I piętrze, w razie ładnej pogody także park wokół pałacu.

Do performansu można dołączyć w każdym momencie, ale dla pełniejszego doświadczenia zachęcamy do uczestnictwa w całości wydarzenia.

Czas trwania:
ok. 120 min

Koszt:
Udział w spotkaniu w ramach biletu wstępu do Centrum Folkloru Polskiego „Karolin”

Rezerwacja:
telefon: +48 22 208 87 00, +48 605 501 770
e-mail: kontakt@karolinmazowsze.pl 
Liczba miejsc ograniczona.
Trzy kobiety odwrócone tyłem do kamery z rękami założonymi za plecami patrzą się na projekcje kinetogramów na ścianie. Są ubrane w czarne koszulki z napisem "Warsaw Laboratory of Kinetography"
O projekcie
Koncepcja: dr Hanna Raszewska-Kursa

Badaczki-performerki: dr Aleksandra Kleinrok, mgr Anna Opłocka-Perko, dr Hanna Raszewska-Kursa, dr Katarzyna Skiba

Produkcja: Fundacja „Myśl w Ciele”

Wsparcie (przestrzeń badawcza): Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

Logistyka i dokumentacja: Michał Kursa

Fotografia tytułowa wydarzenia: Marta Ankiersztejn