Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca
Mazowsze
Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Jopka

Odkrywaj
19.12.2024
Warmia na głowie czyli jak to z czepcem było...
Czepiec warmiński, zwany w warmińskiej gwarze „twardą mycką” – to najbardziej zdobny element tradycyjnego stroju warmińskiego. Zakładano go tylko na ważne uroczystości, najczęściej kościelne. Przechowywano w skrzyni, w specjalnym pudełku z drewna lub plecionki wiklinowej. Był on niejednokrotnie najcenniejszym elementem kobiecego majątku, stanowił element posagu, był przekazywany z pokolenia na pokolenie.
20.10.2024
Gulgowscy i ich działalność na Kaszubach
Małżeństwo Teodory i Izydora Gulgowskich słynie głównie z założenia muzeum na wolnym powietrzu, będącym najstarszym tego typu obiektem w Polsce. Jednakże nie było to jedyne osiągniecie jakim mogliby się pochwalić. Swą działalnością zawstydziliby niejednego społecznika, albowiem podjęli duży wysiłek mający na celu odrodzenie dawnej kultury kaszubskiej i wsparcie ubogiej ludności Kaszub.
23.08.2024
Hewò pùpa, baro stôrô pùpa – lalka ze spuścizny po Franciszce Majkowskiej
Oto lalka, bardzo stara lalka ubrana w "kaszubski" strój, który na początku XX wieku opracowała Franciszka Majkowska… Zapraszamy do lektury tekstu autorstwa Benity Grzenkowicz-Ropeli z Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie, w którym wspomniana lalka staje się pretekstem do dyskusji na temat kaszubskiego stroju ludowego.
20.06.2024
Puls tradycji we współczesnej kulturze – kilka słów o stroju podhalańskim
Strój górali podhalańskich, zwany przez nich „ubraniem góralskim”, pozostaje nadal żywą tkaną społecznej egzystencji mieszkańców regionu. Górale przy okazji ważnych świąt kościelnych, uroczystości rodzinnych, a także celebracji regionalnych i narodowych zakładają swe paradne stroje. Oczywiście we współczesnej rzeczywistości wiele funkcji, jakie pełnił strój w tradycyjnej społeczności, zatraciło swą aktualność, niemniej w ich miejsce pojawiły się nowe, równe istotne znaczenia i treści. Dziś strój będąc odświętnym ubiorem, jest dla wielu górali ważnym znakiem budującym poczucie wspólnotowej więzi.
20.03.2024
Czym jest a czym nie jest śląski goik
Próby zrozumienia go intuicyjnie, bez sięgania do słowników dawnej polszczyzny, nie na wiele mogą się zdać. Nie pomogą tu zapewne i inne nazwy, którymi goik bywał określany, takie jak gaik i maik. Mimo że „gaik z lasu idzie […] po lipowym moście” nie jest to ani nazywany poufale gajowy, ani też postać z dawnych ludowych baśni. Czym zatem jest goik, i na ile powinno się go wiązać ze Śląskiem?
14.02.2024
Skiöekumt y Wymysoü – witamy w Wilamowicach!
Wilamowice to małe miasto leżące na pograniczu Śląska i Małopolski, dokładnie w połowie drogi między Bielskiem-Białą a Oświęcimiem. Mieszkają w nim Wilamowianie – jedna z najmniejszych grup etnicznych.
20.12.2023
Opowieści o pewnym krakowskim gorsecie
Kostiumy sceniczne w zbiorach PZLPiT „Mazowsze” stanowią materialną dokumentację 75-letniej działalności Zespołu. Projektowane na miejscu w pracowniach krawieckich w Karolinie, zamawiane w spółdzielniach pracy rękodzieła ludowego i artystycznego rozsianych po całej Polsce, wykonywane na zamówienie przez lokalnych rękodzielników, skupowane na wsiach we współpracy z instytucjami muzealnymi – kostiumy – to nieodłączny element wyjątkowego widowiska artystycznego, jakim jest każdy występ zespołu „Mazowsze”. Jaka jest ich historia? Zapraszamy do lektury „Opowieści o pewnym krakowskim gorsecie”.
20.09.2023
Ło Kniaziu
O genezie słynnego haftu "lachowskiego" czy też "podegrodzkiego" opowiada Izabela Olchawa. Tekst gwarowy został opublikowany w 2018 roku przez Gminny Ośrodek Kultury w Podegrodziu, w zbiorze pod tytułem: "Podegrodzkie Godki. Legendy Lachów Podegrodzkich". Zbiór ten zawiera wyniki badań prowadzonych na terenie Podegrodzia i okolic w ramach projektu "Dokumentacja, archiwizacja i upowszechnienie kultury ludowej Lachów Podegrodzkich dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020".
14.08.2023
Z historii „bielskiej wełny”
Bielsko-Biała leży na południu Polski, u stóp Beskidów, nad rzeką Białą, przez wieki oddzielającą historyczny Śląsk od Małopolski. Dziś kojarzone głównie z przemysłem samochodowym, maszynowym i elektrotechnicznym, do niedawna było drugim po Łodzi centrum polskiego włókiennictwa, przy czym masowo wytwarzane wyroby łódzkie, głównie bawełniane, nie mogły konkurować z wysokogatunkową „bielską wełną”.
04.08.2023
Produkcja filcowych kapeluszy
Kapelusze filcowe wytwarza się z wełny owczej lub z włosia, sierści zajęczej i króliczej. Najpierw powstaje półprodukt zwany stożkiem kapeluszniczym, który jest następnie poddawany formowaniu i ozdabianiu w procesie wykończenia.
09.07.2023
Taki strój trzeba umieć nosić
Tysiące kostiumów, kilkaset par butów, czapki, kapelusze, chusty, czepce, wianki, pióra, kwiaty… to wszystko znajdziemy w garderobie „Mazowsza”. To miejsce przemiany, nowych narodzin artystów. Garderoba to pomieszczenie pilnie strzeżone przed okiem ciekawskich. Niekwestionowane królestwo krawców, garderobianych i konserwatorów. Ta sceniczna spontaniczność jest bardzo kontrolowana. Każdy nowy członek zespołu musi nauczyć się nosić strój, godnie prezentować się na scenie. Musi być olśniewająco i idealnie. To testament Miry Zimińskiej-Sygietyńskiej. Rąbka tajemnicy uchyla przed nami Rafał Orłowski, kostiumolog, kierownik pracowni krawieckich „Mazowsza”.
06.04.2023
Muzyczne tradycje Wojciechowa i okolic
Wojciechowscy muzykanci – grający melodie przekazywane z pokolenia na pokolenie – stanowią prawdziwy fenomen na mapie folkloru Lubelszczyzny. O miejscowych tradycjach muzycznych opowiada Leszek Iwaniak, reprezentant kolejnego pokolenia wojciechowskich instrumentalistów.
1
/
3